Ajutoarele tehnice sunt
unelte, instrumente sau dispozitive temporare sau definitive, utilizate
intermitent în scopuri precise: deplasare, autoîngrijire, autoservire,
practicarea unor profesiuni, jocuri sportive, alte activităţi sociale. Ele se
împart în 5 clase.
Clasele active practice
- Activităţi
productive de bază sunt
esenţiale şi se regăsesc în orice serviciu de terapie ocupaţională. Ele
includ activităţi umane vechi: olăritul, ţesutul, împletitul popular a rafiei, nuielelor, prelucrarea
lemnului şi a fierului. S-a constat
o înclinare aproape înnăscută pentru aceste activităţi, chiar şi în cazul
pacienţilor neîndemânatici. Fiecare activitate practică este extrem de
complexă şi include mai multe subactivităţi, încât pacientului i se pot
prescrie, în funcţie de necesităţile recuperatorii funcţionale, anumite
subactivităţi sau întreaga tehnologie, până la produsul final.
- Activităţi
productive complementare sunt
mai numeroase decât precedentele şi includ activităţi productive recente,
care necesită calificare, experienţă şi cunoştinţe în domeniu. Exemple:
cartonajul, marochinărie, strungăria, tipografia, dactilografia.
- Activităţi de
expresie sunt utilizate mai
ales în tratamentul bolnavilor mintal şi includ ocupaţii speciale cu
caracter artistic: desen, pictură, sculptură, gravură, mânuire de
marionete etc.
Aceste trei categorii de activităţi
au ca rezultat realizarea unui produs final, care poate fi valorificat,
reprezentând aşa numita terapia ocupaţională retribuită, prin care
pacientul îşi poate completa veniturile.
- Activităţi
corporale luidice sunt
numeroase şi includ jocuri de mişcare, jocuri sportive sau părţi
componente ale acestora, tenis de masă, trasul cu arcul.
- Activităţi
corporale recreative sau de loisir sunt foarte apreciate: şah cu piese grele (uneori magnetizate),
fotbal cu pompiţe suflătoare, o minge de ping=pong este dirijată de
curentul de aer al unor........
- Activităţi de readaptare prin care mediul se adaptează capacităţii funcţionale a disabilului, încât acesta dobândeşte independenţă de comunicare, de participare la acţiuni sociale şi activităţi curente.
Adaptarea se realizează prin proteze, orteze şi
ajutoare tehnice.
-
Protezele şi
ortezele sunt dispozitive plasate pe corp, ele ameliorează statica şi dinamica
segmentului respectiv.
Proteza este stabilă şi înlocuieşte un segment corporal sau fragmente ale acestuia
(acestea sunt acţionate electric).
Orteza permite corectarea unei atitudini,
menţinerea sau redarea nivelului funcţional al unui segment corporal în
afecţiuni traumatice ortopedice, neurologice şi reumatismale.
Ortezele
şi protezele se pot aplica simultan combinând acţiunea de menţinere cu cea de
înlocuire.
Ortezele
sunt statice şi dinamice. Cele statice pentru menţinerea segmentelor articulare
imobilizate. Cele dinamice are părţi mobile care se substituie sau asistă forţa
musculară .... sau redusă, acţionând prin
pe fosa musculară a segmentului de membru.
Ortezele
se aplică temporar sau definitiv şi includ:
-
aparate
gipsate şi aparate imobilizare cu scop de consolidare;
-
aparate
ortopedice prefabricate: atele gonflabile, atele articulare pentru leziuni ligamentare
ale genunchiului;
-
aparate de
acţiune preventivă asupra deformaţiilor utilizate mai ales in poliartrita
reumatoidă, confecţionate din gips sau materiale termoplastice uşoare, de tipul
polietilinei şi neopremului.
Ortezele aplicate definitiv se utilizează în
sechelele leziunilor traumatice: pseudoartroză, articulaţii bolante. Ortezele
nu trebuie să provoace compresiuni tegumentare sau osteoarticulare superioare
toleranţei minime, deoarece pot produce escare sau fenomene dureroase.
Finalitatea unei activităţi depinde de modul în care aceasta este executată şi de
contextual în care se desfăşoară.
Terapia
ocupaţională utilizează activităţi practice pentru a facilita, menţine şi
reface abilitatea pacientului de a-şi desfăşura rolurile sale ocupaţionale.
Echipamentele speciale
(ajutătoare tehnice) se referă la :
-
deplasare:
cârje, bastoane, scaune rulante, triciclete, automobile adaptate, căi de acces
în mijloacele de transport în comun, instituţii publice de învăţământ, de
cultură
-
locuinţă: adaptări
exterioare (poartă, scări, garaj) şi interioare (amenajarea parcursului locuinţei,
adaptarea mobilerului, a grupurilor sanitare)
-
activităţile
curente în gospodărie: ustensile pentru igiena locuinţei, a îmbrăcămintea,
pregătirea şi servirea hranei, autoîngrijirea
-
petrecerea timpului
liber, scaune, pentru nevăzători
-
activităţi profesionale:
maşinile de scris, de cusut, războaie de ţesut, computere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu