Alcătuirea planurilor de lucru în
terapia ocupaţională se desfăşoară pe trei niveluri de probleme:
1-
determinarea scopului final.
2-
Identificarea ariei de performanţă.
3-
Identificarea deficitelor din componenta de
performanţă.
1)
Scopul final pe termen lung al asistenţei care urmează
să fie aplicată, se stabileşte de pacient-familie şi terapeut. Pacientul şi
familia îşi expun opţiunile pentru acele aspecte ale vieţii bolnavului
considerate ca necesare de a fi recâştigate cu prioritate. De exemplu:
-
să nu fie o povară prea mare pentru familie;
-
să poată să se îngrijească singur;
-
să poată munci măcar cu program redus;
-
să poată să-şi cunoască copiii;
-
să poată efectua anumite activităţi în gospodărie etc.
Tratamentul
trebuie să limiteze dorinţele exagerate, care nu sunt în corcondantă cu
capacităţile fizice şi cognitive reale ale pacientului..
2)
Identificarea ariei de performanţă” reprezintă domeniul
în care pacientul işi realizează „scopul final”. Ariile de perofmanţă sunt:
-
activităţile vieţii zilnice (ADL);
-
activităţile de muncă (profesionale);
-
activităţile de agrement, petrecerea timpului liber,
hobby-uri.
Scopul final al
pacientului se poate încadra în 1,2 sau în toate cele trei arii de performanţă.
3)
Identificarea deficitelor din „componentul de
performanţă” este necesară pentru determinarea dificultăţii sau incapacităţii
de a realiza scopul din aria de performantă. Stabilirea restantului funcţional
se face prin evaluarea pacientului ocupaţional.
Există 3 mari
„componente de performanţă”:
- Componenta senzomotorie, cuprinde toate aspectele
legate de funcţiile motorii şi senzitivo-senzoriale:
-
aspecte neuromusculare: activităţile reflexă,
amplitudine de mişcare, forţă şi reziztenţă, echilibru etc.
-
aspecte de integrare senzorială: tactilă,
proprioceptivă, vizuale, auditive, vestibulară.
-
Aspecte motorii: toleranţă la efort, coordonare,
control motor, abilitate, mers etc.
- Componenta cognitivă apreciază calităţile proceselor
cerebrale: memoria, atenţia, abstractizarea, orientarea, gândirea,
capacitatea de calcul etc.
- Componenta psihosocială este apreciată prin cele 3
elemnte ale acesteia:
-
elementul psihologic: aprecierea de valori, de interes,
autoconcepţie, iniţiere de activităţi, stări de indiferenţă etc.
-
elemente sociale: comportament social, comunicare cu
cei din jur, modalităţi de ....., activitătile de grup etc;
-
elemente de autoîngrijire, de exmplu aspectul exterior
fizic - nu se referă la ADL-uri.
Pe baza analizei
„componentelor de performanţă” terapeutul va alcătui programul de lucru.
Stabileşte de asemenea termenele de perioade scurte pentru atingerea obiectivelor
ariei de performanţă.
Terapia
ocupaţională propunesă rezerve aspecte esenţiale pentru o anumită ocupaţie şi
ignoră deficienţele care nu interferează cu realizarea scopului final.
Priorităţile terapeutului sunt reprezentate de acele componente de performanţă,
care se implică direct cu nivelul de independenţă necesar ariei de performanţă
dorită.
Pe
parcursul desfăşurării activităţilor terapeutice pacientul va fi rezolvat: se
vor aprecia obiectivele atinse se vor putea
atinge altele sau se vor face schimbări în metodele aplicate.
Terapia prin muncă. Munca
are un rol prioritar în viaţa omului, pierderea capacităţii de muncă având urmări
negative importante:
-
schimbarea statului de viată;
-
senzaţia de dependenţă, care duce la depresie;
-
scinderea resurselor economice.
Terapia prin muncă
Munca
are un rol prioritar în viaţa omului, pierderea capacităţii de muncă având
urmări negative importante:
-
schimbarea stilului de viată;
-
senzaţia de dependenţă, care duce la depresie;
-
scăderea resurselor economice;
-
dezadaptarea socială, izolare;
-
pierderea stimei fată de sine etc.
Activităţile de muncă fac parte
din activităţile esenţiale de terapie ocupaţională.
In anul 1923, programul de
recuperare prin activităti de muncă a fost denumit „Work – Hardening = WH =
străduindu-te în sau prin muncă, iar din 1970 acest program a devenit
obligatoriu în recuperarea bolilor din diverse cauze.
Comisia
americană de acreditare a facilităţilor de reabilitare defineşte WH ca fiind
programul de tratament bine structurat, cu scop precis, individualizat, având
drept obiectiv maximilizarea obligaţiilor unei persoane pentru a se putea
întoarce la muncă.
In
funcţie de starea funcţională a pacientului, WH îl pregăteşte pentru:
-
întoarcerea la vechea muncă;
-
întoarcerea la o muncă asemănătoare, dar modificată în
unele elemente;
-
întoarcerea la o cu totul altă muncă, adică
reprofesionalizare.
Organizarea WH trece prin
mai multe etape:
I.
Analiza meseriei
Trebuie
cunoscute în etaliu cerinţele la locul de muncă pentru muncitori: poziţie,
manevre, urcat-coborât scări, împins-tras-ridicat obiecte etc; condiţiile
senzoriale: vedere, auz, miros, condiţiile psihologice: capacitatea de
acomodare la mediul de muncă: factorii localo de risc: efort, frig, poluare,
postură, zgomot.
II.
Stabilirea toleranţei la muncă se realizează în
baza actelor asupra capacităţii funcţionale a pacientului: a sechelelor lăsate
de boală, sau de accident, precum şi de starea de sănătate generală a acestuia
(diabet, boli coronariene, hepatice, renale).
Evaluarea
toleranţei la muncă va fi fizică, cognitivă şi psihică, ţinând cont de vârstă,
nivel cultural, motivaţie (in SUA) – elementele obligatorii de evaluare a
toleranţei la muncă sunt:
-
starea aparatului locomotor;
-
starea aparatului cardiovascular;
-
starea aparatului respirator;
-
starea cognitivă;
-
starea comportamentală şi de atitudine;
-
capacitatea funcţională de muncă;
-
starea vocaţională.
Evaluarea
durează câteva ore şi se continuă 1-2 zile.
III.
Alcătuirea WH (work hardining) individual
Pe baza actelor
obţinute, etapa următoare constă în stabilirea de către terapeut împreună cu
pacientul, a planului de lucru. Acesta îşi propune următoarele scopuri:
-
creşterea progresivă a duratei de lucru zilnică, pe
măsura creşterii torelanţei (se începe cu 2 ore pe zi);
-
creşterea gradului şi pe rând a capacităţilor fizice
deficiente;
-
ameliorarea posturilor şi biomecanicii corpului, în
timpul muncii;
-
dezvoltarea unor strategii pentru controlul durerilor
când acestea există, prin medicaţie, poziţii;
-
dezvoltarea abilitătilor de autoîngrijire la locul de
muncă, de a evita incidentele şi accidentele, de a şti când trebuie să solicite
ajutor pentru executarea unor manopere;
-
dezvoltarea unui comportament corect la locul de muncă:
punctualitatea, atitudine, respectarea standardelor etc.
IV.
Punerea în aplicare a planului WH. Pentru aceasta
există trei modalităţi:
1 – aplicarea
ca atare a tuturor condiţiilor pentru exercitarea unei munci;
2- aplicarea
doar, parţială a muncii;
3- simularea
muncii.
WH se
organizează în spital în ateliere speciale, în centre de recuperare, în bazele
de terapie ocupaţională sau chiar la locul de muncă al pacientului.
Avantajele
metodei:
-
pacienţii realizează că sunt capabile şi pregătiţi să
reintre în muncă, mai rapid şi în deplină securitate;
-
patronii au încredere că angajatul lor va face faţă sarcinilor
şi î acelaşi timp va plăti mai puţine compensaţii materiale.
-
Casele de asigurări vor plăti şi de mai puţin;
-
Medicii de întreprindere sau de medicina muncii vor
obţine de la serviciul terapiei ocupaţionale o documentaţie completă asupra
abilităţlor fizice şi psihice ale pacienţilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu